tirsdag 31. juli 2012

Båtbytte

Galia 475
Etter de siste verkstedoppholdene med service og reparasjoner på min Mercury 115 Optimax, syntes jeg nok var nok, og la ut båten for salg. Noen interesserte kjøpere var det, og jeg gikk til slutt inn for en avtale med båtbytte, med mellomlegg.

Den nye båten er 2 fot mindre, men har mer romslig plass til f.eks fiske. Den har ingen liggelugar, slik som Askeladden, og er for en skjærgårdsjeep å regne. Jeg er spent på om byttet gjør at aktiviteten å sjøen blir hyppigere, og mer rettet til dagens bruk av båt.

2011´ Galia 475 med Evinrude 50 Hk håper jeg gjør jobben. Den har styrekonsoll med hydraulisk styring, og noen få apparater, som bl.a. varsler oljenivå. Den er nok mye mer drivstoffvennlig, og mye lettere å dra på land og ut igjen. Sånn sett kan den være mye mer praktisk å ta med til evt. feriesteder. Toppfart er 30 knop, og med full last vil det nok merkes godt på farten. Jeg vet ikke om denne type båt er etter vårt behov, men vi gir den en sjanse. Jeg har garanti på motoren frem til 2015, så det letter nok godt på verkstedutgiftene...

Evinrude 50 E-tec