onsdag 20. juli 2011

Svaberging med gjester og dregg

Grilling på berget
I dag var vindmeldingene gode, og selv med delvis skyet, og litt solgløtt, ble det bestemt at våre gjester skulle transporteres til Dragøya ved Fosen. Dette er en kort tur over sundet, slik at vi kunne transportere hele gjengen i to etapper. Første pulje var med Joachim, Elisabet og Håkon Mathias og bikkja Tessa. Andre pulje hentet jeg ved gjestebrygga i Kopervik, Nils Gudmund, Marit Elise og Madelen.

Det var litt sjø og båtdønninger som slo i båten, så gikk på litt over halv fart med transporten.

Ved den slitte brygga på Dragøya, bruker det å bli skadelige dønninger av båtene som går i for lite "sakte fart" forbi mot Røyksund. Derfor tenkte jeg at dreggen måtte ut, slik at båten tar dønningene bedre. Jeg bakket ut båten, og heiv ankeret, men en vindkule sendte meg på feil kurs. Så måtte i gang med litt motorkraft igjen, og plutselig var jeg viklet inn i tauet, og motoren fast. En stund gikk det før jeg fikk tauet løsnet noenlunde, men propellen ligger langt bak, så helt løsnet ble det ikke.  Dermed spleiset jeg tau, festet en fender på, og kastet mot land. En ivrig og skikkelig god hund var oppmerksom, og hentet fenderen, fikk praktisk talt dratt båten mot brygga. Slik fikk jeg båten til brygga, og lettet arbeidet med å løse knutene.

Nå var det bare å slappe av, og "tante Elisabet" startet grillingen. Vi grillet burgere og koteletter, og koste oss med typisk grillmat, kruttkaffe og det hele.

Tessa er klar for svømming
Så ble Tessa aktivisert med trær som ble kastet ut i vannet hentet inn, og bitt i filler. Helt til hundens kjeve nesten var ut av ledd, og pusten knapt kunne registreres i halen.

Madelen og Elisabet tar middagshvilen
På ettermiddagen kom sola mer enn skyene, og de voksne slappet av, med unntak av "onkel Nils Gudmund" som er et lett bytte for knotten. Joachim tok på seg badebukse, badet nedentil, fisket og fanget til gjestene var lei av knott og ville hjem å kjede seg.

Joachim badet nesten
På brygga hjemme ble det bikkjevasking, båtvasking, og en dusj på gogutten, før skyene ble mørke, og kvelden la seg lumsk over brygga.

Vaskesjau på gobrygga